srocenter Can
Forum Admin
Moderatör
Center Üyesi
Bilişim Sahibi
Çevirmen
Coder
Grafiker
Guild Master
Guild Üyesi
Reklamcı
Server Sahibi
Supporter
V.i.P
- Katılım
- 18 Haz 2023
- Mesajlar
- 20,101
- Tepkime puanı
- 10
- Puanları
- 38
2010 yılında Wii konsollara çıkan Epic Mickey, o zamanların tipik bir platform oyunuydu. Teknik özelliklerinden dolayı karışık yorumlar alsa da oyunun yediden yetmişe hitap edebilen bir tarzı vardı ve eğlenceli bir serüven sunuyordu. O zamanlardan geriye ne Wii ne de oyunun geliştiricisi Junction Point Studios kaldı ve bu yapım da unutuldu gitti…
…derdim ama Purple Lamp ve THQ Nordic sayesinde günümüzde bu yapımı tekrardan görebilme şansı elde ediyoruz. Nitekim şimdi ise daha da geç olmadan birkaç kelam etmek istiyorum çünkü orijinal yapımın remake’i Disney Epic Mickey: Rebrushed .
Epic Mickey ile çocukluğa bir geri dönüş
Disney Epic Mickey, çocuklara hitap eden bir aksiyon macera platform yapımı olsa da ben her yaştan kişinin oynayabileceğini ve herkesin kendi çocukluğundan bir parça bulabileceğine inanıyorum.
Oyunun başlığında olduğu üzere kahraman faremiz Mickey Mouse’a odaklanan bu yapım, Yen Sid tarafından yaratılan bir dünyanın Blot’un eline düşmemesi için gösterilen çaba ve macera dolu serüveni konu alıyor. Mickey, Oswald the Lucky gibi unutulmuş karakterlerle birlikte bu dünyayı Blot’un kirli ellerinden kurtarmalıdır.
Yaş ilerledikçe sanırım dümdüz ve basit hikayeleri sever oldum. Epic Mickey de bu noktada beni üzmedi diyebilirim. Warren Spector’un elinden çıkan ve orijinal oyundan direkt alınan eski tip animasyon sahnelerinin yanında oyun içi ara sahnelerle birlikte yolculuğumuzun amacı hemen önümüze seriliyor.
Eski ara sahnelerin korunup oyuna eklenmesi fikrine sevindim çünkü bu, oyunun ana fikrine ve kültürüne bağlı kaldıklarını gösteriyor. Onun dışında oyun içi ara sahneleri görsel anlamda iyileştirmek ise elbette oyunun modern kısmını yansıtıyor. İki farklı tip ara sahne izlemek, geçmiş ile şimdi arasında tatlı bir köprü de kuruyor.
Platform oyunu: atla, zıpla ve ilerle
Rebrushed ile birlikte basit ve çocuksu oyunlara özlem duyduğumu anladım. Steam üzerinden denediğim demo sürümü daha oyun açılmadan bir kumanda ile en iyi deneyimi alabileceğimi söylediğinde yalan değil, çok korktum. PC kısmında gerçekten o rahat oynanışı göremeyeceğimi düşündüm ancak durum hiç böyle olmadı.
Orijinal oyunun en beğenilmeyen kısımlarından birisi kamera kontrolleriydi. Kameranın ucuz hareket şemasından dolayı oldukça kolay ölünebiliyordu. PC kısmında ise kameranın daha akıcı ve rahat kontrol edilebildiğini rahatlıkla söyleyebilirim. Mouse ile 360 derece dönebilen bir kamera çok büyük bir konfor. Bunun dışında WASD ile dört yöne yürüme ve Shift ile koşma modunu açıp/kapama da alışkın olduğumuz klavye kontrolleri.
Bunun dışında Mickey’nin hareketi hiç kütük hissettirmiyor. Zıplaması, koşması ve remake ile birlikte gelen dodge (atılma) hareketi dinamik ve tekrar tekrar kullanılabiliyor. Oyundaki platform bölümleri de başlangıçta basit başlıyor ama demo sürüm ilerledikçe biraz daha dikkat edilmesi gereken bir hale eviriliyor.
Zıplama fonksiyonu eski platform oyunlarını andıran bir hissiyat veriyor. Örneğin Mickey ile bir uçtan diğer uca atlarken bazen sanki atlayamayacağınız hissi gelir ya… Tam yerinde basmadığınızı düşünür, karakterin gittiği dikey mesafe gözünüze az gelir… Elbette bu bahsettiğim durum oldukça öznel ve kişisel ama zıplamaya pek dokunmamışlar gibi.
Özellikle ilk bölüm ve ilk bölümün hemen ardından gelen kısım bariz bir öğretici görevi görüyor. Oyun, kontrolleri ve platformlarda önemli bir çeşitlilik sağlayan fırça ve boya kutusu mekaniğini burada gösteriyor. Fırça (veya İnceltici), bölümlerde gözünüzün algılayabileceği objeleri inceltmenize yararken boya kutusu ise tam tersine bir işlem görerek bunların içini doldurmanızı sağlıyor.
Mickey’nin hareketlerine bağlı olarak salt bir platform belli bir noktadan sonra sıkabilirdi ama fırça ve boya kutusunu daha ilk baştan tanıtmaları, kafanızda sayısız yeni senaryo ve bölüm tasarımı kurmanızı sağlıyor. Orijinal oyunu oynamayan beni ve çocuk gibi şaşırdığımı siz düşünün.
Fırça ve boya kutusu her ne kadar bir oynanış mekaniği olsa da platform kısmında kilit bir rol görevi görüyor çünkü kimi yerlerde platformu inşa eden siz oluyorsunuz. Bir merdivenle yukarı doğru çıkabilmeniz için önce havada duran merdiven eskizini boya kutusu ile doldurmalı ve onu gerçek bir merdiven haline getirmelisiniz. Böylelikle platform temelli oynanış da çeşitleniyor.
Platform ve oynanış mekaniklerinin bir harmonisi
Epic Mickey hakkında en sevdiğim özellik mizah dolu ve hafif hikayesi veya yenilenmiş grafiklerinden ziyade eski oyundan gelen bir mekanik olan fırça ve boya kutusuydu. Bunun sebebinin ise fırça ve boya kutusunun modern şekilde yeniden ele alınışı ve oyunun tam sürümünde nasıl kullanılabileceği fikrinin oluşması diyebilirim.
Rebrushed, bir remake olduğu için elbette remastered sürümlerden daha fazlasını içermesini bekliyorum. Örneğin hikayeyi etkilemeyecek (veya anlatıya katkı sağlayacak) yeni platform bölümlerinin olması ve bu bölümlerin fırça ile boya kutusunu aktif şekilde değiştirerek kullandırtması harika olurdu. Orijinal oyunda olup olmadığını bilmesem de zaman ayarlı bulmacalar, hareket eden platformlar, can götüren engeller ve çok daha fazlası bu mekaniklerle harmanlanabilir.
Demo sürümünde halihazırda 3D platform türünden side-scrolling platforming türüne bir geçiş sekansı gördüm ve bu türler arasında da git-gel yapmak oldukça hoşuma gitti. Oyuna bir değişiklik katmasının yanında türler arası değişim oyuncuyu da ferahlatıyor çünkü büyük yaştaki oyun severler oyunun gidişatı ve ilerleyiş sekansı dolayısıyla genç ve küçük yaşlara kıyasla kolay sıkılabilir.
Epic Mickey, temelinde eğlenceli ve basit bir oynanış sunsa da demoda gördüğüm kadarıyla orijinal oyuna çok bağlı kalmış durumda ve kendisini bir remastered gibi hissettiriyor. Rebrushed, bir remake olarak lanse edildiğinden en azından bölüm tasarımlarında veya oyun şemasında bir değişikliğe gidileceğini düşünmüştüm.
Oyun, genellikle mini boss kısımlarının ardından oyuncuyu keşif ve platforma dayalı biraz daha geniş alanlara bırakıyor ve bu alanlarda fırça ile boya kutusunu kullanacak çok obje bulunuyor. Her obje elbette bulmacalara veya ilerlemenize etki etmiyor ve bazen gereksiz yere vakit harcayabiliyorsunuz. Bu geniş alanlar ilk başlarda keşfetmesi zevkli olsa da sonraki kısımlarda oyun severleri bunaltabilir ve sizi bundan soğutabilir.
Ancak bu noktada etkili bir çözüm de var. İlerlemeniz için fırça ve boya kutusunu kullanmanız gerekiyor ve bunlar da sonsuz değiller. Her kullanıldığında miktarları azalıyor. Bunların miktarını arttırmak için de alanda bulunan minik düşmanları yine İnceltici yardımıyla öldürmeli veya parçalanabilir objeler aramalısınız. Bu objeler de alanın veya bölümün her yerine serpiştirildiğinden ister istemez orayı keşfetmiş oluyorsunuz.
Geniş alanlar da dediğim gibi parçalanabilir objeler, içi doldurulması gereken veya inceltilmesi gereken veya halihazırda boyanmış veya eskiz halinde duran eşyalar içeriyor. Burada bahsedeceğim nokta da oyunun bir başka güzel yaptığı ama remake ile daha yaratıcı seviyelere çıkabilecek bir özelliği içeriyor.
Bölümlerde ilerlemek için eşyaları inceltip boyayla doldurabileceğinizi söylemiştim ama halihazırda boyalı objeler de buralarda dikkat çekiyor. Fare imleci, neyin inceltilip doldurabileceğini gösteriyor ve boyalı objeler, sizi kutunun dışında düşünmeye itiyor.
Esasında çok büyük bir yaratıcılık örneği sayılabilir. Özellikle harita içinde biletler, sanal rozetler gibi toplanabilir ögeleri kaçırmak istemeyenler hem her yeri keşfetmeli hem de önceden boyanmış olan objelere de dikkat etmeli ki gizli sandıkları veya ögeleri bulabilsin. Bu da sizi, her şeyi gördüğünüz şekliyle kabullenmemenizi sağlıyor. “Acaba” sorusunu sormanızın önünü açıyor.
Rebrushed ile alakalı son yorumlar ve düşünceler
Rebrushed, şu anda görsel kalitesi ve rafine oynanış mekanikleriyle harika bir remastered gibi duruyor. Özünde bir remake olmasına rağmen halen daha bu yapımın bir remake olduğuna inanamıyorum çünkü bahsettiğim özellikler ve depar veya yer darbesi gibi hareketleri dışında remake sürümlerin getirdiği yenilikler göremedim.
Başlangıç noktasını tekrar oynayınca düşman yapay zekasının basitçe kurgulandığı da göze çarpıyor ve istemsizce bunun diğer bosslarda da gözüküp gözükmeyeceği hakkında endişeleniyorum. Genç kitle için belki güzel bir platform tabanlı oyun olabilir ama yaşı büyük kitlenin de bir o kadar acımasız yaklaşacağını düşünüyorum.
Bunun dışında kısaca oynanış kontrollerinin cilalandığını ve görsel kalitenin arttığını (daha masalsı bir hale geldiğini) söylemek isterim. Depar, alan saldırısı ve dodge gibi mekanikler de eklenmiş. Eskizler (boyayla doldurabildiğiniz şeffaf objeler) daha belirgin hale getirilmiş.
Farklı bölüm tasarımları, platforma dayalı bulmacalar ve orijinal yapımın içerdiği üzere oyun tarzı ve kararlara bağlı olarak çeşitli sonlar beklediğim , her şeye rağmen kafa dinlemenize ve çocukluğunuza dönmenize olanak tanıyor.
…derdim ama Purple Lamp ve THQ Nordic sayesinde günümüzde bu yapımı tekrardan görebilme şansı elde ediyoruz. Nitekim şimdi ise daha da geç olmadan birkaç kelam etmek istiyorum çünkü orijinal yapımın remake’i Disney Epic Mickey: Rebrushed .
Epic Mickey ile çocukluğa bir geri dönüş
Disney Epic Mickey, çocuklara hitap eden bir aksiyon macera platform yapımı olsa da ben her yaştan kişinin oynayabileceğini ve herkesin kendi çocukluğundan bir parça bulabileceğine inanıyorum.
Oyunun başlığında olduğu üzere kahraman faremiz Mickey Mouse’a odaklanan bu yapım, Yen Sid tarafından yaratılan bir dünyanın Blot’un eline düşmemesi için gösterilen çaba ve macera dolu serüveni konu alıyor. Mickey, Oswald the Lucky gibi unutulmuş karakterlerle birlikte bu dünyayı Blot’un kirli ellerinden kurtarmalıdır.
Yaş ilerledikçe sanırım dümdüz ve basit hikayeleri sever oldum. Epic Mickey de bu noktada beni üzmedi diyebilirim. Warren Spector’un elinden çıkan ve orijinal oyundan direkt alınan eski tip animasyon sahnelerinin yanında oyun içi ara sahnelerle birlikte yolculuğumuzun amacı hemen önümüze seriliyor.
Eski ara sahnelerin korunup oyuna eklenmesi fikrine sevindim çünkü bu, oyunun ana fikrine ve kültürüne bağlı kaldıklarını gösteriyor. Onun dışında oyun içi ara sahneleri görsel anlamda iyileştirmek ise elbette oyunun modern kısmını yansıtıyor. İki farklı tip ara sahne izlemek, geçmiş ile şimdi arasında tatlı bir köprü de kuruyor.
Platform oyunu: atla, zıpla ve ilerle
Rebrushed ile birlikte basit ve çocuksu oyunlara özlem duyduğumu anladım. Steam üzerinden denediğim demo sürümü daha oyun açılmadan bir kumanda ile en iyi deneyimi alabileceğimi söylediğinde yalan değil, çok korktum. PC kısmında gerçekten o rahat oynanışı göremeyeceğimi düşündüm ancak durum hiç böyle olmadı.
Orijinal oyunun en beğenilmeyen kısımlarından birisi kamera kontrolleriydi. Kameranın ucuz hareket şemasından dolayı oldukça kolay ölünebiliyordu. PC kısmında ise kameranın daha akıcı ve rahat kontrol edilebildiğini rahatlıkla söyleyebilirim. Mouse ile 360 derece dönebilen bir kamera çok büyük bir konfor. Bunun dışında WASD ile dört yöne yürüme ve Shift ile koşma modunu açıp/kapama da alışkın olduğumuz klavye kontrolleri.
Bunun dışında Mickey’nin hareketi hiç kütük hissettirmiyor. Zıplaması, koşması ve remake ile birlikte gelen dodge (atılma) hareketi dinamik ve tekrar tekrar kullanılabiliyor. Oyundaki platform bölümleri de başlangıçta basit başlıyor ama demo sürüm ilerledikçe biraz daha dikkat edilmesi gereken bir hale eviriliyor.
Zıplama fonksiyonu eski platform oyunlarını andıran bir hissiyat veriyor. Örneğin Mickey ile bir uçtan diğer uca atlarken bazen sanki atlayamayacağınız hissi gelir ya… Tam yerinde basmadığınızı düşünür, karakterin gittiği dikey mesafe gözünüze az gelir… Elbette bu bahsettiğim durum oldukça öznel ve kişisel ama zıplamaya pek dokunmamışlar gibi.
Özellikle ilk bölüm ve ilk bölümün hemen ardından gelen kısım bariz bir öğretici görevi görüyor. Oyun, kontrolleri ve platformlarda önemli bir çeşitlilik sağlayan fırça ve boya kutusu mekaniğini burada gösteriyor. Fırça (veya İnceltici), bölümlerde gözünüzün algılayabileceği objeleri inceltmenize yararken boya kutusu ise tam tersine bir işlem görerek bunların içini doldurmanızı sağlıyor.
Mickey’nin hareketlerine bağlı olarak salt bir platform belli bir noktadan sonra sıkabilirdi ama fırça ve boya kutusunu daha ilk baştan tanıtmaları, kafanızda sayısız yeni senaryo ve bölüm tasarımı kurmanızı sağlıyor. Orijinal oyunu oynamayan beni ve çocuk gibi şaşırdığımı siz düşünün.
Fırça ve boya kutusu her ne kadar bir oynanış mekaniği olsa da platform kısmında kilit bir rol görevi görüyor çünkü kimi yerlerde platformu inşa eden siz oluyorsunuz. Bir merdivenle yukarı doğru çıkabilmeniz için önce havada duran merdiven eskizini boya kutusu ile doldurmalı ve onu gerçek bir merdiven haline getirmelisiniz. Böylelikle platform temelli oynanış da çeşitleniyor.
Platform ve oynanış mekaniklerinin bir harmonisi
Epic Mickey hakkında en sevdiğim özellik mizah dolu ve hafif hikayesi veya yenilenmiş grafiklerinden ziyade eski oyundan gelen bir mekanik olan fırça ve boya kutusuydu. Bunun sebebinin ise fırça ve boya kutusunun modern şekilde yeniden ele alınışı ve oyunun tam sürümünde nasıl kullanılabileceği fikrinin oluşması diyebilirim.
Rebrushed, bir remake olduğu için elbette remastered sürümlerden daha fazlasını içermesini bekliyorum. Örneğin hikayeyi etkilemeyecek (veya anlatıya katkı sağlayacak) yeni platform bölümlerinin olması ve bu bölümlerin fırça ile boya kutusunu aktif şekilde değiştirerek kullandırtması harika olurdu. Orijinal oyunda olup olmadığını bilmesem de zaman ayarlı bulmacalar, hareket eden platformlar, can götüren engeller ve çok daha fazlası bu mekaniklerle harmanlanabilir.
Demo sürümünde halihazırda 3D platform türünden side-scrolling platforming türüne bir geçiş sekansı gördüm ve bu türler arasında da git-gel yapmak oldukça hoşuma gitti. Oyuna bir değişiklik katmasının yanında türler arası değişim oyuncuyu da ferahlatıyor çünkü büyük yaştaki oyun severler oyunun gidişatı ve ilerleyiş sekansı dolayısıyla genç ve küçük yaşlara kıyasla kolay sıkılabilir.
Epic Mickey, temelinde eğlenceli ve basit bir oynanış sunsa da demoda gördüğüm kadarıyla orijinal oyuna çok bağlı kalmış durumda ve kendisini bir remastered gibi hissettiriyor. Rebrushed, bir remake olarak lanse edildiğinden en azından bölüm tasarımlarında veya oyun şemasında bir değişikliğe gidileceğini düşünmüştüm.
Oyun, genellikle mini boss kısımlarının ardından oyuncuyu keşif ve platforma dayalı biraz daha geniş alanlara bırakıyor ve bu alanlarda fırça ile boya kutusunu kullanacak çok obje bulunuyor. Her obje elbette bulmacalara veya ilerlemenize etki etmiyor ve bazen gereksiz yere vakit harcayabiliyorsunuz. Bu geniş alanlar ilk başlarda keşfetmesi zevkli olsa da sonraki kısımlarda oyun severleri bunaltabilir ve sizi bundan soğutabilir.
Ancak bu noktada etkili bir çözüm de var. İlerlemeniz için fırça ve boya kutusunu kullanmanız gerekiyor ve bunlar da sonsuz değiller. Her kullanıldığında miktarları azalıyor. Bunların miktarını arttırmak için de alanda bulunan minik düşmanları yine İnceltici yardımıyla öldürmeli veya parçalanabilir objeler aramalısınız. Bu objeler de alanın veya bölümün her yerine serpiştirildiğinden ister istemez orayı keşfetmiş oluyorsunuz.
Geniş alanlar da dediğim gibi parçalanabilir objeler, içi doldurulması gereken veya inceltilmesi gereken veya halihazırda boyanmış veya eskiz halinde duran eşyalar içeriyor. Burada bahsedeceğim nokta da oyunun bir başka güzel yaptığı ama remake ile daha yaratıcı seviyelere çıkabilecek bir özelliği içeriyor.
Bölümlerde ilerlemek için eşyaları inceltip boyayla doldurabileceğinizi söylemiştim ama halihazırda boyalı objeler de buralarda dikkat çekiyor. Fare imleci, neyin inceltilip doldurabileceğini gösteriyor ve boyalı objeler, sizi kutunun dışında düşünmeye itiyor.
Esasında çok büyük bir yaratıcılık örneği sayılabilir. Özellikle harita içinde biletler, sanal rozetler gibi toplanabilir ögeleri kaçırmak istemeyenler hem her yeri keşfetmeli hem de önceden boyanmış olan objelere de dikkat etmeli ki gizli sandıkları veya ögeleri bulabilsin. Bu da sizi, her şeyi gördüğünüz şekliyle kabullenmemenizi sağlıyor. “Acaba” sorusunu sormanızın önünü açıyor.
Rebrushed ile alakalı son yorumlar ve düşünceler
Rebrushed, şu anda görsel kalitesi ve rafine oynanış mekanikleriyle harika bir remastered gibi duruyor. Özünde bir remake olmasına rağmen halen daha bu yapımın bir remake olduğuna inanamıyorum çünkü bahsettiğim özellikler ve depar veya yer darbesi gibi hareketleri dışında remake sürümlerin getirdiği yenilikler göremedim.
Başlangıç noktasını tekrar oynayınca düşman yapay zekasının basitçe kurgulandığı da göze çarpıyor ve istemsizce bunun diğer bosslarda da gözüküp gözükmeyeceği hakkında endişeleniyorum. Genç kitle için belki güzel bir platform tabanlı oyun olabilir ama yaşı büyük kitlenin de bir o kadar acımasız yaklaşacağını düşünüyorum.
Bunun dışında kısaca oynanış kontrollerinin cilalandığını ve görsel kalitenin arttığını (daha masalsı bir hale geldiğini) söylemek isterim. Depar, alan saldırısı ve dodge gibi mekanikler de eklenmiş. Eskizler (boyayla doldurabildiğiniz şeffaf objeler) daha belirgin hale getirilmiş.
Farklı bölüm tasarımları, platforma dayalı bulmacalar ve orijinal yapımın içerdiği üzere oyun tarzı ve kararlara bağlı olarak çeşitli sonlar beklediğim , her şeye rağmen kafa dinlemenize ve çocukluğunuza dönmenize olanak tanıyor.