srocenter Can
Forum Admin
Moderatör
Center Üyesi
Bilişim Sahibi
Çevirmen
Coder
Grafiker
Guild Master
Guild Üyesi
Reklamcı
Server Sahibi
Supporter
V.i.P
- Katılım
- 18 Haz 2023
- Mesajlar
- 20,100
- Tepkime puanı
- 10
- Puanları
- 38
“The Last of Us” deyince aklınıza neler geliyordur? Yok olmuş bir dünya, istila, hastalık, Tıkırdayanlar, acı ve belki de bir yakınınızı kaybetme hissi…
Bu aklınıza gelenlerden ilki kesinlikle Joel ve Ellieânin arasında kan bağı bulunmamasına rağmen yaşanan baba-kız ilişkisidir. İşte Joel ve Ellie arasındaki bu ilişkinin temellerinin nasıl atıldığını anlatan serinin ilk oyunu, Naughty Dog tarafından bizlere 2 Eylül tarihinde Remake olarak sunuldu.
Bizler de sizlerin kafasında oluşan soruları giderebilmek için, The Last of Us Part 1âin bizlere “Yenilik” ve “Değişiklik” olarak ne sunduğunu bu yazımızda sizlere madde madde açıklayacağız ama ilk önce oyunun Ana Hikayesinden âSpoilersızâ bir şekilde bahsetmek lazım.
Hikaye
Her şey 2013 yılında tüm dünyayı saran ve bulaştıkları kişiyi kısa bir süre içerisinde zombiye dönüştüren salgın bir hastalığın Amerikaâda yayılmasıyla başlıyor.
Ana karakterimiz Joel, kızı Sarah ile birlikte evde otururken kızı Sarah’nın uykuya dalmasının ardından, ansızın gecenin geç saatlerinde evlerine zombilerin saldırdığını görüyor. Bu şekilde de salgının onlara kadar ulaştığını anlıyor. Joel, salgından kızı Sarah ile birlikte kaçmaya çalışıyor ve devamında bazı olaylar gelişiyor.
Sonrasında da takvimler 20 yıl sonrasını yani 2033 yılını gösteriyor. Tüm dünya hastalık sebebiyle mahvolmuş, zombiye dönüşmeyen insanlar hayatta kalabilmek için hem birbirleriyle hem de hastalıkla mücadele etmek zorunda kalmış. Ana karakterimiz Joel ise, hayatını Boston adlı şehirde sürdürmeye çalışan insanlardan birisi olmuş. Arkadaşı Tess ile birlikte Kaçakçılık yaparak hayatını sürdürmeye çalışan Joelâun yolu bir noktada Ellie adlı küçük bir kız ile kesişiyor ve oyun tarihinin en etkileyici hikayelerinden birinin temeli bu noktada atılıyor.
The Last of Us Part 1âin Ana Hikayesinden âSpoilersızâ bir şekilde bahsettikten sonra oyunun teknik detaylarını artık konuşabiliriz.
Görsellik
Yapımcı ekip Naughty Dog, The Last of Us Part 2âyi geliştirirken ilk oyunun yeni nesil grafiklerle nasıl gözükeceğini düşünmüş. Bundan sonra da Remakeâi yapmaya karar vermişler. Yani anlayacağımız, yapımcı ekip temel olarak oyunu grafiksel anlamda yeniden yaratmayı hedeflemiş. Bunu Neil Druckmannâın bizzat kendisi söylüyor;
âİki yıldan da uzun bir süre önce, The Last of Us Part 2ânin tamamlanma aşamasında ilk oyunda da yer alan sahnelerden biri üzerinde çalışırken, İlk oyunu da elden geçirip aynısı olmasa da The Last of Us Part 2ânin görsel kalitesini arttırma fikri bizi gerçekten heyecanlandırdı; çünkü Part 2 ile birlikte oyun içi grafikler konusunda kendimizi gerçekten aştık. Eğer bunu başarabilirsek, o zamanki teknoloji sınırları olmaksızın ilk oyunun nasıl olabileceğine dair vizyonumuzu gerçekleştirebileceğimizi düşündükâ Neil Druckmann (Naughty Dog Eş Başkanı)
Bu vizyonlarını The Last of Us Part 1 ile birlikte oldukça iyi bir şekilde gerçekleştirmişler. Yazının içerisinde bulunan görüntülerden de anlayabileceğiniz üzere Grafikler konusunda Part 2âyi yakalamayı başarmışlar. Hadi gelin hep beraber Görsellikteki değişimlere göz atalım.
Kaplama Kalitesi ve çizim Mesafesi
Oyunun içerisinde bulunan her karakterin veya nesnelerin kaplama kaliteleri gerçekten çok iyi. Joel’un saçından yerdeki taşlara kadar, suyun görsel kalitesinden çimlerin her tanesine kadar her şeyin kaplama kalitesi oyunun önceki halinden çok daha yüksek çözünürlükte. Bu şekilde de oyun bizlere daha kaliteli ve detaylı bir görünümde sunulmuş oluyor.
Görselliğin bir önemli kısmı da tabii ki de “çizim Mesafesi”. PlayStation 5’in donanımsal gücü sayesinde çizim mesafesi oldukça arttırılmış. Artık uzaktaki nesneleri çok daha net ve güzel bir şekilde görebiliyoruz.
Işıklandırma
Bildiğiniz üzere “Işıklandırma“, çoğu oyunun görselliğinin en önemli parçalarından bir tanesi. Oyundaki ışıklandırma kalitesi hem ara sahnelerde hem de oyunun oynanışında The Last of Us Part 2‘den ve tabii ki Part 1‘in ilk halinden çok daha iyi ve bu şekilde de oyunun görselliği çok daha üst bir seviyeye taşınmış.
Oyunun içerisinde Işın İzleme teknolojisinin kullanıldığına dair net bir bilgi olmadığı için Işın İzleme teknolojisinin bu oyunda nasıl kullanıldığı hakkında pek bir şey söyleyemiyoruz. Zira Işın İzleme teknolojisi olmasa bile ışıklandırma konusunda yapımcı ekip Naughty Dog, oldukça iyi bir iş başarmış.
Geliştirilmiş ve Detaylandırılmış Karakter Tasarımları
Karakterler belki de The Last of Us‘ın en önemli parçası. Joel olsun, Ellie olsun, Tommy olsun oyundaki her karakterin tasarımı elden geçirilmiş ve bize daha detaylı ve farklı tasarımlarla birlikte sunulmuş. Karakterler tanınmayacak hale gelmemiş tabii ki fakat değişimler tabii ki yukarıdaki görselde de gördüğünüz üzere göze çarpar nitelikte.
Geliştirilmiş Sanat Yönetmenliği
“Oyunlar da aslında bir sanattır” derler ya. İşte bunun denmesinin sebebi aslında bir nevi oyunlardaki “Sanat Yönetmenliği”. The Last of Us’ın eski versiyonunda bulunan Ara Sahnelerin ve Mekanların hepsine farklı bir bakış açısıyla yaklaşılmış. çoğu sahnede; farklı renk kullanımı, farklı kamera çekiş açısı ve sahnelerde daha öncesinde bulunmayan nesneler gibi oyuncular tarafından fark edilebilir değişikliklere gidilmiş.
Yeni Hareket Yakalama Teknolojisi Sayesinde Geliştirilmiş Ara Sahneler
“Sanki bir filmi oynadım.” sözünü The Last of Us‘ı oynamış insanların çoğundan duymuşsunuzdur. Bunun en önemli sebebi kesinlikle oyunun “Ara Sahneleri”. Yeni Hareket Yakalama Teknolojisi sayesinde ara sahnelerde bulunan karakterler artık daha gerçekçi bir izlenim sunuyorlar. Özellikle geliştirilmiş yüz animasyonları izlediğimiz sahnenin duygusunu bizlere oyunun önceki halinden çok daha güçlü bir şekilde yansıtıyor.
Bütün bunlara beraber “Görsellik” başlığı altında sunulan tüm yenilikleri ve değişimleri bir araya getirirsek, The Last of Us Part 1 (Remake) görsellik konusunda oldukça iyi bir iş başarmış diyebiliriz.
Oynanıştaki Yenilikler
Bildiğiniz üzere The Last of Us Part 2; yüz üstü yatıp ilerleme ve kaçınma gibi oynanışı büyük şekilde etkileyen özelliklere . Doğal olarak biz oyuncular da ilk oyunun Remakeâinden bu özellikleri barındırmasını umuyorduk fakat yanılmışız. Â
Oynanış tarafından gelenda söylendiği gibi, serinin ikinci oyununda yer alan bu özellikler The Last of Us Part 1âde yer almıyor. Grafik ve Animasyon yeniliklerinin yanı sıra tabii ki de oynanışa hiç dokunulmamış diyemeyiz. Oynanıştaki yeniliklere teker teker değinelim;
Yapay Zeka
Naughty Dog, The Last of Us 2âdeki oldukça iyi olan Yapay Zeka sistemini bu oyuna yedirmiş. 2013 yılında PS3âe çıkan oyunun Yapay Zeka sistemi aynı şekilde 2014 yılında PS4âe çıkan Remastered sürümünde de yer alıyordu. Zira bu sebepten dolayı günümüz oyunlarıyla karşılaştırma yapılınca az da olsa eski kalıyordu.
Yapımcı ekip bu durumu es geçmemiş ve tamamen yeni bir Yapay Zeka sistemiyle karşımıza çıkmış. Artık düşmanlarımız daha mantıklı hareket ediyor ve aynı şekilde yanımızda olan Ellie, Tess gibi yardımcı karakterler de daha iyi ve daha mantıklı hareket ediyorlar.
Fizikler ve Partiküller
Oyunun dünyasının içerisinde bulunan çoğu nesnenin artık Fizikselliği var. Etrafta denk geldiğimiz şişe, bardak, huni, tahta gibi nesnelere dokununca hareket ediyorlar ve bu şekilde de oyunun dünyası daha zengin ve daha detaylı hale gelmiş oluyor.
Ekstra olarak da oyunun içerisindeki nesnelerin Partikülleri geliştirilmiş. Örneğin duvara mermi gelince duvar parçalanıyor ve bu şekilde olan aksiyon sahnelerinde çevredeki partiküllerin kalitesi oyunu daha gerçekçi hale getiriyor.
Silah Kullanımı
Elinizde bir silah ve üstünüze doğru koşan Tıkırdayanlar… Aslında oyunun temeli ve en önemli noktalarından birisi bu diyebiliriz.
Naughty Dog, oyundaki silah kullanımını daha modernize hale getirmiş. Tamamen silah sistemi değişmemiş ama artık silahlar daha tok ve gerçekçi hissettiriyor. Ekstra olarak da Part 2’den tanıyacağımız silah modifikasyonları oyunu daha iyi hale getirmiş.
Karakterler İçin Görsel Özelleştirmeler
Joel ve Ellie için Görsel Özelleştirmeler eklenmiş. Yukarıdaki görselde de gördüğünüz gibi oyun bizlere oldukça fazla seçenek sunuyor. Örneğin gördüğünüz görselde Ellie’nin The Last of Us Part 2’de giydiği gömlek kullanılıyor.
Oyunun ana hikayesini 1 kez bitirdikten sonra, karakterlerimizi özelleştirmemize izin veriliyor. Joel ve Ellieânin; çantasının, T-shirtünün ve bazı silahlarının görünümünü değiştirebiliyoruz. Bu şekilde de oyunu 2. kez bitirmek isteyenlere çok az da olsa farklılık sunulmuş oluyor.
DualSense Performansı
Artık PlayStation 5âe çıkan her oyunun ortak bir değerlendirme noktası şüphesiz ki DualSense kontrolcüsünün ne kadar iyi kullanıldığı. Bu noktada kontrolcünün Dokunsal Geri Bildirim ve Uyarlanabilir Tetik özellikleri devreye giriyor.
Dokunsal Geri Bildirim özelliği The Last of Us Part 1 içerisinde gayet iyi bir şekilde kullanılmış. Oyunun dünyasında yaşanan; Patlama, çarpma, Nesnelerden atlama, Yakın dövüşte yumruk yeme/yumruk atma, Ateş etme, Yağmur, Kar, Rüzgar gibi bir çok şeyi DualSense sayesinde hissediyoruz. Ekstra olarak daha önce hiçbir oyunda görmediğimiz karakterlerin diyaloglarındaki vurguları hissetmemizi sağlayan bir özellik eklenmiş. Bu özelliği aktif edince konuşmalardaki vurguları elimizde hissediyoruz.
Uyarlanabilir Tetik özelliği de güzel bir şekilde kullanılmış. Ateş ederken veya Ok atarken Tetikler her silahta farklı bir şekilde sertleşiyor ve bu şekilde oyun deneyimimiz çok daha gerçekçi ve iyi hale geliyor.
Kumandanın Hoparlör kısmının ne kadar iyi kullanıldığı konusuna da değinirsek, hoparlörden “Yağmur” gibi sesleri çok hafif de olsa duyabiliyoruz ama oyun deneyimimize ekstra bir katkısı olduğu kesinlikle söylenemez. çünkü kumanda hoparlörünün sesini ne kadar arttırırsak arttıralım, oyunu kulaklık takılı oynamasak bile televizyonun sesi sayesinde kumandanın sesleri neredeyse duyulmayacak hale geliyor.
Grafik Modları
The Last of Us Part 1 (Remake) bizlere 2 tane grafik moduyla birlikte sunuluyor. Bunlardan birisi âPerformansâ modu diğeri ise âGörsellikâ modu.
Performans Modu bizlere daha düşük görsellikte optimize bir şekilde 4K/60 FPS bir oyun deneyimi sunarken, Görsellik Modu daha kaliteli görsellik ile birlikte optimize bir şekilde 4K/30 FPS bir oyun deneyimi sunuyor.
Bizzat ben oyunu Performans Modu‘nda 1080P çözünürlüğe sahip televizyonda bitirdim ve oyunun bana grafiksel ve FPS değeri olarak sunduğu deneyim gayet iyiydi. Oyunu eğer kaliteli bir 4K televizyonda oynayacaksanız tabii ki sizin yaşayacağınız deneyim çok daha kaliteli olacaktır.
Yeni Oyun Modları
Daha önce The Last of Us Part 2′de gördüğümüz Permadeath Modu‘nun yanı sıra, Speedrun Modu da oyuna eklenmiş.
Permadeath Modu bildiğiniz üzere ölünce oyuna kaldığımız yerden devam edemeyip, yeniden başlamak zorunda kalma modu anlamına geliyor. Bu mod sayesinde de oyunun içerisinde çok daha fazla zaman geçirebiliyoruz.
Speedrun Modu ise YouTube, Twitch gibi platformlarda sıkça rastladığımız, oyuncuların oyunu en hızlı şekilde bitirmeye çalışması anlamına geliyor. Bu modu aktifleştirdiğimizde oyunun ekranının sağ üst köşesinde yukarıdaki görselde de gördüğünüz gibi bir sayaç çıkıyor. Bu sayaç oynanış sürenizi ara sahneler dahil olmadan sayıyor ve bu şekilde oyunu ne kadar hızlı bitirdiğinizi rahat bir şekilde hesaplamış oluyorsunuz. Yani oyunu diğer insanlardan ne kadar hızlı bitirirsem o kadar iyi diyenlerin kullanmak isteyeceği bir mod.
Ses Tasarımı
Bildiğiniz üzere The Last of Us’ın eski halinin çıkış yaptığı zamanlarda, 3D Ses teknolojisi henüz piyasada yoktu. Naughty Dog bu konuda da oldukça iyi bir iş başarmış. 3D Ses teknolojisinin iyi kullanımı sayesinde düşmanlarımız bizlere yaklaşırken hangi taraftan yaklaştıklarını daha net bir şekilde duyabiliyoruz. Örneğin; oyunda gizli gizli ilerlerken görüş alanımızda olmayan, hatta bizle aynı odada bile olmayan Tıkırdayanların seslerini duyabiliyoruz ve bu şekilde hangi tarafta veya bize ne kadar uzaklıkta olduklarını anlayabiliyoruz. Yapımcı ekip 3D Ses teknolojisinin iyi kullanımı ile birlikte oyunun sunumunu daha güçlü bir hale getirmiş.
Türkçe Dublaj Desteği
Naughty Dog’un ellerinden çıkan Uncharted Serisi ve The Last of Us Part 2 bildiğiniz üzere Türkçe Dublaj desteğine sahip. Serinin ilk oyununda ilginçtir ki Türkçe Dublaj desteği yoktu, sadece arayüz ve altyazı desteği vardı. Artık Remake ile birlikte oyunu Türkçe seslendirmelerle beraber oynayabiliyoruz.
Türkçe dublajın kalitesinden bahsetmek gerekirse; diğer Naughty Dog oyunlarıyla aynı kalitede olmuş diyebiliriz. The Last of Us Part 2’de Ellie ve Joel‘u seslendiren Nihan Omuz ve Zeki Atlı bu görevi tekrardan üstleniyor.
Neler Değişmemiş?
Grafiklerin ve oynanıştaki küçük değişimlerin yanında elbette ki bazı şeylere dokunulmamış. Aşağıdan nelerin değişmediğine madde madde bakabilirsiniz;
The Last of Us Part 1 (Remake), genel olarak “grafiksel” açıdan geliştirilmiş. Yapımcı ekip oyunun oynanışına küçük dokunuşlar yaparak günümüz standartlarına getirmiş. Keşke Remake yapılırken bölüm tasarımlarında veya yazının oynanış kısmında bahsettiğimiz The Last of Us Part 2’de bulunan kaçınma ve yüz üstü yatıp ilerleme gibi mekaniklerle oyunun genel gidişatı hakkında bir değişikliğe gidilseymiş. Başka hiçbir sıkıntısı yok. Özüne sadık tamamen yenilenmiş bir The Last of Us karşımızda.
Konuyu Toparlamak Gerekirse
The Last of Us Part 1 (Remake) hakkında “Yenilik” veya “Değişiklik” başlıkları altında konuşabileceğimiz şeyler sadece bunlar.
Eğer siz daha önceden The Last of Us‘ın Remastered veya PS3 sürümünü oynamamışsanız bu oyunu kesinlikle alıp oynamanızda fayda var. çünkü her oyuncunun deneyimlemesi gereken oyunlardan bir tanesi.
Oyun, 2 Eylülâde kısıtlı süreliğine PlayStation 5‘e özel olarak çıkışını gerçekleştirdi, Şuan PlayStation Store‘da 799.99 TL etiketine sahip olan The Last of Us Part 1 (Remake) daha çıkış tarihi net olarak belli olmasa da PC için de geliştirme altında olduğu bildiriliyor.
Son olarak The Last of Us Part 1 için hazırladığımız  serimizin yeni videosuna da göz atmanızı tavsiye ederiz:
Bu aklınıza gelenlerden ilki kesinlikle Joel ve Ellieânin arasında kan bağı bulunmamasına rağmen yaşanan baba-kız ilişkisidir. İşte Joel ve Ellie arasındaki bu ilişkinin temellerinin nasıl atıldığını anlatan serinin ilk oyunu, Naughty Dog tarafından bizlere 2 Eylül tarihinde Remake olarak sunuldu.
Bizler de sizlerin kafasında oluşan soruları giderebilmek için, The Last of Us Part 1âin bizlere “Yenilik” ve “Değişiklik” olarak ne sunduğunu bu yazımızda sizlere madde madde açıklayacağız ama ilk önce oyunun Ana Hikayesinden âSpoilersızâ bir şekilde bahsetmek lazım.
Hikaye
Her şey 2013 yılında tüm dünyayı saran ve bulaştıkları kişiyi kısa bir süre içerisinde zombiye dönüştüren salgın bir hastalığın Amerikaâda yayılmasıyla başlıyor.
Ana karakterimiz Joel, kızı Sarah ile birlikte evde otururken kızı Sarah’nın uykuya dalmasının ardından, ansızın gecenin geç saatlerinde evlerine zombilerin saldırdığını görüyor. Bu şekilde de salgının onlara kadar ulaştığını anlıyor. Joel, salgından kızı Sarah ile birlikte kaçmaya çalışıyor ve devamında bazı olaylar gelişiyor.
Sonrasında da takvimler 20 yıl sonrasını yani 2033 yılını gösteriyor. Tüm dünya hastalık sebebiyle mahvolmuş, zombiye dönüşmeyen insanlar hayatta kalabilmek için hem birbirleriyle hem de hastalıkla mücadele etmek zorunda kalmış. Ana karakterimiz Joel ise, hayatını Boston adlı şehirde sürdürmeye çalışan insanlardan birisi olmuş. Arkadaşı Tess ile birlikte Kaçakçılık yaparak hayatını sürdürmeye çalışan Joelâun yolu bir noktada Ellie adlı küçük bir kız ile kesişiyor ve oyun tarihinin en etkileyici hikayelerinden birinin temeli bu noktada atılıyor.
The Last of Us Part 1âin Ana Hikayesinden âSpoilersızâ bir şekilde bahsettikten sonra oyunun teknik detaylarını artık konuşabiliriz.
Görsellik
Yapımcı ekip Naughty Dog, The Last of Us Part 2âyi geliştirirken ilk oyunun yeni nesil grafiklerle nasıl gözükeceğini düşünmüş. Bundan sonra da Remakeâi yapmaya karar vermişler. Yani anlayacağımız, yapımcı ekip temel olarak oyunu grafiksel anlamda yeniden yaratmayı hedeflemiş. Bunu Neil Druckmannâın bizzat kendisi söylüyor;
âİki yıldan da uzun bir süre önce, The Last of Us Part 2ânin tamamlanma aşamasında ilk oyunda da yer alan sahnelerden biri üzerinde çalışırken, İlk oyunu da elden geçirip aynısı olmasa da The Last of Us Part 2ânin görsel kalitesini arttırma fikri bizi gerçekten heyecanlandırdı; çünkü Part 2 ile birlikte oyun içi grafikler konusunda kendimizi gerçekten aştık. Eğer bunu başarabilirsek, o zamanki teknoloji sınırları olmaksızın ilk oyunun nasıl olabileceğine dair vizyonumuzu gerçekleştirebileceğimizi düşündükâ Neil Druckmann (Naughty Dog Eş Başkanı)
Bu vizyonlarını The Last of Us Part 1 ile birlikte oldukça iyi bir şekilde gerçekleştirmişler. Yazının içerisinde bulunan görüntülerden de anlayabileceğiniz üzere Grafikler konusunda Part 2âyi yakalamayı başarmışlar. Hadi gelin hep beraber Görsellikteki değişimlere göz atalım.
Kaplama Kalitesi ve çizim Mesafesi
Oyunun içerisinde bulunan her karakterin veya nesnelerin kaplama kaliteleri gerçekten çok iyi. Joel’un saçından yerdeki taşlara kadar, suyun görsel kalitesinden çimlerin her tanesine kadar her şeyin kaplama kalitesi oyunun önceki halinden çok daha yüksek çözünürlükte. Bu şekilde de oyun bizlere daha kaliteli ve detaylı bir görünümde sunulmuş oluyor.
Görselliğin bir önemli kısmı da tabii ki de “çizim Mesafesi”. PlayStation 5’in donanımsal gücü sayesinde çizim mesafesi oldukça arttırılmış. Artık uzaktaki nesneleri çok daha net ve güzel bir şekilde görebiliyoruz.
Işıklandırma
Bildiğiniz üzere “Işıklandırma“, çoğu oyunun görselliğinin en önemli parçalarından bir tanesi. Oyundaki ışıklandırma kalitesi hem ara sahnelerde hem de oyunun oynanışında The Last of Us Part 2‘den ve tabii ki Part 1‘in ilk halinden çok daha iyi ve bu şekilde de oyunun görselliği çok daha üst bir seviyeye taşınmış.
Oyunun içerisinde Işın İzleme teknolojisinin kullanıldığına dair net bir bilgi olmadığı için Işın İzleme teknolojisinin bu oyunda nasıl kullanıldığı hakkında pek bir şey söyleyemiyoruz. Zira Işın İzleme teknolojisi olmasa bile ışıklandırma konusunda yapımcı ekip Naughty Dog, oldukça iyi bir iş başarmış.
Geliştirilmiş ve Detaylandırılmış Karakter Tasarımları
Karakterler belki de The Last of Us‘ın en önemli parçası. Joel olsun, Ellie olsun, Tommy olsun oyundaki her karakterin tasarımı elden geçirilmiş ve bize daha detaylı ve farklı tasarımlarla birlikte sunulmuş. Karakterler tanınmayacak hale gelmemiş tabii ki fakat değişimler tabii ki yukarıdaki görselde de gördüğünüz üzere göze çarpar nitelikte.
Geliştirilmiş Sanat Yönetmenliği
“Oyunlar da aslında bir sanattır” derler ya. İşte bunun denmesinin sebebi aslında bir nevi oyunlardaki “Sanat Yönetmenliği”. The Last of Us’ın eski versiyonunda bulunan Ara Sahnelerin ve Mekanların hepsine farklı bir bakış açısıyla yaklaşılmış. çoğu sahnede; farklı renk kullanımı, farklı kamera çekiş açısı ve sahnelerde daha öncesinde bulunmayan nesneler gibi oyuncular tarafından fark edilebilir değişikliklere gidilmiş.
Yeni Hareket Yakalama Teknolojisi Sayesinde Geliştirilmiş Ara Sahneler
“Sanki bir filmi oynadım.” sözünü The Last of Us‘ı oynamış insanların çoğundan duymuşsunuzdur. Bunun en önemli sebebi kesinlikle oyunun “Ara Sahneleri”. Yeni Hareket Yakalama Teknolojisi sayesinde ara sahnelerde bulunan karakterler artık daha gerçekçi bir izlenim sunuyorlar. Özellikle geliştirilmiş yüz animasyonları izlediğimiz sahnenin duygusunu bizlere oyunun önceki halinden çok daha güçlü bir şekilde yansıtıyor.
Bütün bunlara beraber “Görsellik” başlığı altında sunulan tüm yenilikleri ve değişimleri bir araya getirirsek, The Last of Us Part 1 (Remake) görsellik konusunda oldukça iyi bir iş başarmış diyebiliriz.
Oynanıştaki Yenilikler
Bildiğiniz üzere The Last of Us Part 2; yüz üstü yatıp ilerleme ve kaçınma gibi oynanışı büyük şekilde etkileyen özelliklere . Doğal olarak biz oyuncular da ilk oyunun Remakeâinden bu özellikleri barındırmasını umuyorduk fakat yanılmışız. Â
Oynanış tarafından gelenda söylendiği gibi, serinin ikinci oyununda yer alan bu özellikler The Last of Us Part 1âde yer almıyor. Grafik ve Animasyon yeniliklerinin yanı sıra tabii ki de oynanışa hiç dokunulmamış diyemeyiz. Oynanıştaki yeniliklere teker teker değinelim;
Yapay Zeka
Naughty Dog, The Last of Us 2âdeki oldukça iyi olan Yapay Zeka sistemini bu oyuna yedirmiş. 2013 yılında PS3âe çıkan oyunun Yapay Zeka sistemi aynı şekilde 2014 yılında PS4âe çıkan Remastered sürümünde de yer alıyordu. Zira bu sebepten dolayı günümüz oyunlarıyla karşılaştırma yapılınca az da olsa eski kalıyordu.
Yapımcı ekip bu durumu es geçmemiş ve tamamen yeni bir Yapay Zeka sistemiyle karşımıza çıkmış. Artık düşmanlarımız daha mantıklı hareket ediyor ve aynı şekilde yanımızda olan Ellie, Tess gibi yardımcı karakterler de daha iyi ve daha mantıklı hareket ediyorlar.
Fizikler ve Partiküller
Oyunun dünyasının içerisinde bulunan çoğu nesnenin artık Fizikselliği var. Etrafta denk geldiğimiz şişe, bardak, huni, tahta gibi nesnelere dokununca hareket ediyorlar ve bu şekilde de oyunun dünyası daha zengin ve daha detaylı hale gelmiş oluyor.
Ekstra olarak da oyunun içerisindeki nesnelerin Partikülleri geliştirilmiş. Örneğin duvara mermi gelince duvar parçalanıyor ve bu şekilde olan aksiyon sahnelerinde çevredeki partiküllerin kalitesi oyunu daha gerçekçi hale getiriyor.
Silah Kullanımı
Elinizde bir silah ve üstünüze doğru koşan Tıkırdayanlar… Aslında oyunun temeli ve en önemli noktalarından birisi bu diyebiliriz.
Naughty Dog, oyundaki silah kullanımını daha modernize hale getirmiş. Tamamen silah sistemi değişmemiş ama artık silahlar daha tok ve gerçekçi hissettiriyor. Ekstra olarak da Part 2’den tanıyacağımız silah modifikasyonları oyunu daha iyi hale getirmiş.
Karakterler İçin Görsel Özelleştirmeler
Joel ve Ellie için Görsel Özelleştirmeler eklenmiş. Yukarıdaki görselde de gördüğünüz gibi oyun bizlere oldukça fazla seçenek sunuyor. Örneğin gördüğünüz görselde Ellie’nin The Last of Us Part 2’de giydiği gömlek kullanılıyor.
Oyunun ana hikayesini 1 kez bitirdikten sonra, karakterlerimizi özelleştirmemize izin veriliyor. Joel ve Ellieânin; çantasının, T-shirtünün ve bazı silahlarının görünümünü değiştirebiliyoruz. Bu şekilde de oyunu 2. kez bitirmek isteyenlere çok az da olsa farklılık sunulmuş oluyor.
DualSense Performansı
Artık PlayStation 5âe çıkan her oyunun ortak bir değerlendirme noktası şüphesiz ki DualSense kontrolcüsünün ne kadar iyi kullanıldığı. Bu noktada kontrolcünün Dokunsal Geri Bildirim ve Uyarlanabilir Tetik özellikleri devreye giriyor.
Dokunsal Geri Bildirim özelliği The Last of Us Part 1 içerisinde gayet iyi bir şekilde kullanılmış. Oyunun dünyasında yaşanan; Patlama, çarpma, Nesnelerden atlama, Yakın dövüşte yumruk yeme/yumruk atma, Ateş etme, Yağmur, Kar, Rüzgar gibi bir çok şeyi DualSense sayesinde hissediyoruz. Ekstra olarak daha önce hiçbir oyunda görmediğimiz karakterlerin diyaloglarındaki vurguları hissetmemizi sağlayan bir özellik eklenmiş. Bu özelliği aktif edince konuşmalardaki vurguları elimizde hissediyoruz.
Uyarlanabilir Tetik özelliği de güzel bir şekilde kullanılmış. Ateş ederken veya Ok atarken Tetikler her silahta farklı bir şekilde sertleşiyor ve bu şekilde oyun deneyimimiz çok daha gerçekçi ve iyi hale geliyor.
Kumandanın Hoparlör kısmının ne kadar iyi kullanıldığı konusuna da değinirsek, hoparlörden “Yağmur” gibi sesleri çok hafif de olsa duyabiliyoruz ama oyun deneyimimize ekstra bir katkısı olduğu kesinlikle söylenemez. çünkü kumanda hoparlörünün sesini ne kadar arttırırsak arttıralım, oyunu kulaklık takılı oynamasak bile televizyonun sesi sayesinde kumandanın sesleri neredeyse duyulmayacak hale geliyor.
Grafik Modları
The Last of Us Part 1 (Remake) bizlere 2 tane grafik moduyla birlikte sunuluyor. Bunlardan birisi âPerformansâ modu diğeri ise âGörsellikâ modu.
Performans Modu bizlere daha düşük görsellikte optimize bir şekilde 4K/60 FPS bir oyun deneyimi sunarken, Görsellik Modu daha kaliteli görsellik ile birlikte optimize bir şekilde 4K/30 FPS bir oyun deneyimi sunuyor.
Bizzat ben oyunu Performans Modu‘nda 1080P çözünürlüğe sahip televizyonda bitirdim ve oyunun bana grafiksel ve FPS değeri olarak sunduğu deneyim gayet iyiydi. Oyunu eğer kaliteli bir 4K televizyonda oynayacaksanız tabii ki sizin yaşayacağınız deneyim çok daha kaliteli olacaktır.
Yeni Oyun Modları
Daha önce The Last of Us Part 2′de gördüğümüz Permadeath Modu‘nun yanı sıra, Speedrun Modu da oyuna eklenmiş.
Permadeath Modu bildiğiniz üzere ölünce oyuna kaldığımız yerden devam edemeyip, yeniden başlamak zorunda kalma modu anlamına geliyor. Bu mod sayesinde de oyunun içerisinde çok daha fazla zaman geçirebiliyoruz.
Speedrun Modu ise YouTube, Twitch gibi platformlarda sıkça rastladığımız, oyuncuların oyunu en hızlı şekilde bitirmeye çalışması anlamına geliyor. Bu modu aktifleştirdiğimizde oyunun ekranının sağ üst köşesinde yukarıdaki görselde de gördüğünüz gibi bir sayaç çıkıyor. Bu sayaç oynanış sürenizi ara sahneler dahil olmadan sayıyor ve bu şekilde oyunu ne kadar hızlı bitirdiğinizi rahat bir şekilde hesaplamış oluyorsunuz. Yani oyunu diğer insanlardan ne kadar hızlı bitirirsem o kadar iyi diyenlerin kullanmak isteyeceği bir mod.
Ses Tasarımı
Bildiğiniz üzere The Last of Us’ın eski halinin çıkış yaptığı zamanlarda, 3D Ses teknolojisi henüz piyasada yoktu. Naughty Dog bu konuda da oldukça iyi bir iş başarmış. 3D Ses teknolojisinin iyi kullanımı sayesinde düşmanlarımız bizlere yaklaşırken hangi taraftan yaklaştıklarını daha net bir şekilde duyabiliyoruz. Örneğin; oyunda gizli gizli ilerlerken görüş alanımızda olmayan, hatta bizle aynı odada bile olmayan Tıkırdayanların seslerini duyabiliyoruz ve bu şekilde hangi tarafta veya bize ne kadar uzaklıkta olduklarını anlayabiliyoruz. Yapımcı ekip 3D Ses teknolojisinin iyi kullanımı ile birlikte oyunun sunumunu daha güçlü bir hale getirmiş.
Türkçe Dublaj Desteği
Naughty Dog’un ellerinden çıkan Uncharted Serisi ve The Last of Us Part 2 bildiğiniz üzere Türkçe Dublaj desteğine sahip. Serinin ilk oyununda ilginçtir ki Türkçe Dublaj desteği yoktu, sadece arayüz ve altyazı desteği vardı. Artık Remake ile birlikte oyunu Türkçe seslendirmelerle beraber oynayabiliyoruz.
Türkçe dublajın kalitesinden bahsetmek gerekirse; diğer Naughty Dog oyunlarıyla aynı kalitede olmuş diyebiliriz. The Last of Us Part 2’de Ellie ve Joel‘u seslendiren Nihan Omuz ve Zeki Atlı bu görevi tekrardan üstleniyor.
Neler Değişmemiş?
Grafiklerin ve oynanıştaki küçük değişimlerin yanında elbette ki bazı şeylere dokunulmamış. Aşağıdan nelerin değişmediğine madde madde bakabilirsiniz;
- Hikayede ve bölüm tasarımlarında herhangi bir değişiklik minimal seviyede bile yok.
- Platformlarda ve bazı oyunculara oldukça sıkıcı ve basit gelen bulmacalarda da herhangi bir değişikliğe gidilmemiş.
- Karakterlerin oyun içi animasyonlarına da herhangi bir değişiklik ve eklenme yapılmamış.
The Last of Us Part 1 (Remake), genel olarak “grafiksel” açıdan geliştirilmiş. Yapımcı ekip oyunun oynanışına küçük dokunuşlar yaparak günümüz standartlarına getirmiş. Keşke Remake yapılırken bölüm tasarımlarında veya yazının oynanış kısmında bahsettiğimiz The Last of Us Part 2’de bulunan kaçınma ve yüz üstü yatıp ilerleme gibi mekaniklerle oyunun genel gidişatı hakkında bir değişikliğe gidilseymiş. Başka hiçbir sıkıntısı yok. Özüne sadık tamamen yenilenmiş bir The Last of Us karşımızda.
Konuyu Toparlamak Gerekirse
The Last of Us Part 1 (Remake) hakkında “Yenilik” veya “Değişiklik” başlıkları altında konuşabileceğimiz şeyler sadece bunlar.
Eğer siz daha önceden The Last of Us‘ın Remastered veya PS3 sürümünü oynamamışsanız bu oyunu kesinlikle alıp oynamanızda fayda var. çünkü her oyuncunun deneyimlemesi gereken oyunlardan bir tanesi.
Oyun, 2 Eylülâde kısıtlı süreliğine PlayStation 5‘e özel olarak çıkışını gerçekleştirdi, Şuan PlayStation Store‘da 799.99 TL etiketine sahip olan The Last of Us Part 1 (Remake) daha çıkış tarihi net olarak belli olmasa da PC için de geliştirme altında olduğu bildiriliyor.
Son olarak The Last of Us Part 1 için hazırladığımız  serimizin yeni videosuna da göz atmanızı tavsiye ederiz: